Virpi Rutanen (kestävyys)

Virpi on 37-vuotias erityisluokanopettaja ja kolmen lapsen äiti. Hän innostui kestävyysjuoksusta

tavoitteellisena kuntoilulajina talvella 2011. Juoksuharrastukseen tuli kuitenkin pitkähkö juoksuton

tauko supistelevan raskauden ja synnytyksen vuoksi. Kesällä 2014 tavoitteena siinsi Jyväskylän

Finlandia maraton 13.9.2014 ja 1.50 rajan alitus. Tavoite toteutui heittämällä Athletican

valmennuksessa siitä huolimatta, että kolmen kuukauden projektin aikana Virpi sairasti yhden

angiinan ja yhden flunssan. Virpin kesän harjoituskausi koostui kolmesta eri harjoitusjaksosta.

Eri harjoitusjaksoilla painotettiin maksimaalisen hapenottokyvyn, peruskestävyyden, maksimi- ja

nopeusvoiman sekä vauhtikestävyyden kehittymistä.

 

Juoksun kehittyminen projektin aikana: 

LAJI Ennätys ennen 3kk projektia Ennätys 3kk projektin jälkeen Muutos
Puolimaraton aika: 1.53,57

km-vauhti: 5.40,2

aika: 1.48,17

km-vauhti: 5.23,3

-5%

-5%

 

Testi Kesäkuu 2014 Syyskussa 2014 Muutos
Cooperin 12min juoksutesti matka 2570

km-vauhti:4.40,2 min/km

matka 2710

km-vauhti: 4.25,7

+5,4%

-5,2%

maksimisyke –

keskisyke 166 pbm

arvioitu VO2Max*: 46,2ml/kg/min

maksimisyke 184 bpm

keskisyke 164 bpm

arvioitu V02Max*: 49,3 ml/kg/min

 

 

+6,7%

*12 min Cooperin testistä laskennallisesti arvioitu VO2max eli maksimaalinen hapenottokyky

(ml/kg/min) = (juostu matka – 504,9)/44,73 (Keskinen ym. 2010, 109).

Virpin fiiliksiä:

”Minulle sopii todella hyvin valmiiksi suunniteltu ohjelma. Kun kalenterissa lukee treeni, tulee

lähdettyä liikkeellä säällä kuin säällä. Ilman ohjelmaa saattaisi sohva olla lenkkipolkua

houkuttelevampi vaihtoehto.  Juoksu on ollut minulle helppo harrastus, sillä kolmen lapsen

äitinä oma aika on hyvin rajallista. Lenkille kun pääsee heti kotiovelta ja ns. hukka-aikaa ei tule

lainkaan. Tuomaksen tekemän monipuolisen ohjelman takia voisin sanoa hurahtaneeni juoksuun.

On ilo nähdä, kuinka kunto kasvaa ja vauhtia tulee lisää. Monipuolinen treeniohjelma tuo

vaihtelevuutta entisille perustasaisille kuntolenkeilleni.

 

Olin todella tyytyväinen Tuomaksen ohjelmaan ja puolimaratonin juoksuaikaani. Nälkä vaan

meinaa kasvaa syödessä ja haaveenani olisi juosta ensi keväänä taas hieman parempi aika. Olen

jatkanut Tuomaksen treeniohjelmalla ja nyt syksyllä ohjelmaani on tullut lisäksi kuntosalilla

käyntiä. Pidän salilla treenaamisesta tosi paljon. Valmiin ja selkeän ohjelman avulla on tällaisen

aloittelijankin helppo käydä salilla.”

-Virpi

 

Kirjallisuus:

Keskinen, K. L., Häkkinen, K. & Kallinen, M. 2010. Kuntotestauksen käsikirja. 2. uudistettu painos.

Tampere: Tammerprint Oy.