Raija Hämäläinen

Raija halusi kehittää räjähtäviä ominaisuuksiaan sekä koko vartalon voimaa. Taustalla piili myös ajatus parkourissa kehittymisestä. Raijalle tehtiin 3kk ykilöity ohjelma, jossa keskityttiin voimaan ja nopeusvoimaan. Ohjelmaprojektin tulokset näet alta:

TESTI 5.1.2016 12.5.2016 Muutos
Vauhditon pituus 1,54 m 1,60 m +4 %
Kevennyshyppy seinäkosketuksella 28,5 cm 35,5 cm +25 %
Leuanveto – millä kumilla menee ja kuinka monta Oma massa: 0 kpl

Vaalean vihreä: 1 kpl

Punainen: 2 kpl

Musta: 8 kpl

 

Oma massa: 1 kpl

 

 

Punainen: 7 kpl

Eka kehonpaino-

leuka!

 +250 %

Dippi – omalla massalla tai millä kumilla menee ja kuinka monta Oma massa: 0 kpl

 

Vaalean vihreätuplana: 4 kpl

Oma massa: 1 kpl

 

Vaalean vihreä tuplana: 13 kpl

Eka kehopaino-

dippi!

+225 %

Maastaveto Uusi liike. Tehdään ohjelmassa tekniikkaharjoittelua. Perustekniikka nyt hyvässä kunnossa ja voimatasot kasvaneet.   
Istumaannousut suorin jaloin suoraan-kiertäen-kiertäen 3 RM* 3,75 kg 6,25 kg +67 %

* RM = Repetition Maximum eli toistomaksimi, jolloin 3RM = kolmen toiston maksimi

Raijan omat fiilikset ohjelmaprojektista

“Aiemmin liikunnan harrastamiseni on ollut varsin epäsäännöllistä, eikä kokemusta tavoitteellisesta harjoittelusta ollut pohjalla. Lisäksi taustalla oli useiden vuosien tauko, jolloin en juurikaan liikuntaa harrastanut. Kun yhtälöön vielä lisätään istumatyö alkoi lähtökohta ohjelmalle olla vähintäänkin haasteellinen. Samaan aikaan takaraivossa kummitteli tieto siitä, että ”istumatyö tappaa” ollen tupakoinnin kaltainen vaaratekijä terveydelle. Vaikka yhtäältä olin aiemminkin yrittänyt jonkin verran liikkua, olin toisaalta huomannut keskittyväni luontaisesti helpolta tuntuvaan tekemiseen ja vältteleväni esimerkiksi yläkropan treenaamista. Lopullisen kipinän ohjelman aloittamiselle sain vajaa pari vuotta sitten alkaneen parkour –harrastuksen tiimoilta. Parkouraamista haittasi erityisesti voiman puute. Näin ohjelman suorittamisen jälkeen täytyy todeta, että osallistuminen ohjattuun harjoitteluun oli kyllä huikaiseva kokemus. Ensinnäkin oli varsin palkitsevaa huomata systemaattisen ja hyvin suunnitellun harjoittelun todellakin tuottavan tuloksia. Toiseksi ohjelman myötä havaitsi kuinka tärkeää on rytmittää harjoittelun ja levon suhdetta oikein. Itselläni kun ei ole osaamista eikä aikaa suunnitella harjoittelua tukeuduin harjoittelussa täysin Athletican valmentajien laatimiin suunnitelmiin. Kun ensimmäisen kerran näin ohjelman, näytti se minusta hieman ylioptimistiselta tavoitteiden suhteen. Hämmästyksekseni saavutin kuitenkin ohjelmassa asetetut välietapit ja ensimmäinen leuanveto kehon omalla painollakin onnistui suunnitelman mukaisena päivänä! Haastavinta (ja yllättävintä) ohjelmassa oli se kuinka pitkiä taukoja harjoitussarjojen sisällä täytyi pitää, välillä tuntui siltä että aika kului lähinnä ”odotellessa, että lihakset kasvaisivat”. Jos olisin aloittanut harjoittelun ilman ohjelmaa, en varmasti olisi ymmärtänyt taukojen merkitystä. Välillä harjoittelun sovittaminen muun elämisen yhteyteen vaati kyllä hieman mielikuvitusta. Onneksi mukana oli paljon liikkeitä joita pystyi tekemään ihan kotona (leuanvetoa, kehonhuoltoa jne.), ja esimerkiksi imuroiminen onnistuikin vallan mainiosti yläkropan treenin yhteydessä ;-). Oman haasteensa toivat työrintamalla ohjelman aikana tapahtuneet muutokset, joista johtuen jouduin välillä muuttelemaan harjoitusten ajankohtia. Muutostarpeen ilmetessä sain ohjeita sähköpostitse erittäin nopeasti, enkä joutunut jättämään yhtään harjoitusta väliin. Kokemukseni mukaan ohjelma sopiikin mainiosti myös muille kuin huippu-urheilijoille, koska yksilöity ohjelma lähti liikkeelle nimenomaan omista tarpeista ja elämäntilanteesta. Iso kiitos Athletican valmentajille kovalla ammattitaidolla ja mukavalla asenteella laaditusta ohjelmasta! Lisäksi lämpimät kiitokset tsemppaamisesta ja kanssaharjoittelusta kotijoukoille, Tantereen henkilökunnalle ja kanssaharrastajille! Ilman teitä, tulokset olisivat jääneet saavuttamatta.

Iloisin terkuin, Raija”