Teemu Sivonen

Teemu hakeutui Athletican valmennukseen koska haluaa etsiä rajansa voimanostossa. Teemulla on 22 vuoden voimailutausta ja kilpailukokemusta sekä voimanostosta että leuanvedosta. Teemun kilpailusarja voimanostossa on alle 66 kg ja leuanvedossa alle 70 kg. Athletican valmentajat saivat siis oivan haasteen pitkän voimailutaustan omaavasta Teemusta. Teemun aikaisempaan harjoitteluun perehtyessään Athletican valmentajat huomasivat, että harjoittelu oli ollut hieman liian monotonista kokeneelle voimailijalle. Yksilöimällä harjoittelua ja ottaen huomioon aikaisemmat harjoitusärsykkeet saatiin Teemun ensimmäiselle 3 kuukauden harjoitusjaksolla rakennettua sellainen jaksotusmalli ja ärsykepankki että tulokset kasvoivat huimasti! 

”Nyt muutaman kuukauden säännöllisen venyttelyn jälkeen kyykkääminen tuntuu paljon luonnollisemmalta ja pystyn paremmin käyttämään esim. pakaralihaksia kyykyssä.”

 

Teemu Sivosen ensimmäisten 3 kuukauden kehitys voimatesteissä:

Testi 5.1.2017 8.4.2017 Muutos
Kyykky 1 RM* 160 kg 170 kg +6 %
Penkkipunnerrus merkistä 1 RM 90 kg 100 kg +11 %
Maastaveto 1 RM 215 kg 235 kg +9 %
VOIMANOSTON YHTEISTULOS 465 kg 505 kg +9 %
Leuanveto 1 RM Lisäpainot: 63 kg

Absoluuttinen: 133,5 kg

(kehon massa kengät jalassa 70,5 kg)

Lisäpainot: 73 kg

Absoluuttinen: 146,6 kg

(kehon massa 73,3 kg)

+16 %

+10 %

Penkkiveto 1 RM 92,5 kg 105 kg +14 %
Varpaat tankoon suoraan-kiertäen-kiertäen 5 kg lisäpainoilla, toistomaksimi 10 kpl 18 kpl

 

Seuraavissa testeissä lisää nilkkapainoja!

+80 %

 

 

Athletican valmentajat olivat todella tyytyväisiä kun kokeneelle voimailijalle saatiin voimanoston yhteistulokseen 40 kg (eli tämän jääkaapin verran) lisää ensimmäisten 3 kuukauden aikana!

 

 Huom! Referenssi sisältää tuotesijoittelua.

 

 “Treenit Athletican valmennuksessa lähtivät heti mukavasti liikkeelle ja huomasin jo muutaman viikon jälkeen, että kehitystä on tulossa mukavasti huhtikuun alun testeihin.”

 

Lue Teemun omat fiilikset Athletican valmennuksessa treenaamisesta alta:

”Nimeni on Teemu Sivonen, ikää 38 vuotta. Olen käynyt kuntosalilla säännöllisesti vuodesta 1995 neljästä viiteen kertaa viikossa. Treenini ovat aina olleet voimanostopainoitteisia ja olisinkin halunnut kisata lajissa jo 1990-luvun lopulla mutten halunnut lähteä mukaan varustevoimanostoon. Klassisen voimanoston yleisyttyä 2010-luvulla päätin lopulta alkaa kilpailemaan voimanostossa vuonna 2014.

Ensimmäiset kilpailuni kävin vuonna 2015. Vuodesta 2010 olen kilpaillut myös leuanvedossa, ensin toistoleuanvedossa ja vuodesta 2014 myös lisäpainoleuanvedon puolella, kun kilpailuja alettiin järjestää. Voimanosto on selkeä päälajini mutta leuanvedon puolella on myös mukava kisata. Voimailuharrastukseni ohella pelaan salibandya kerran viikossa, koska se on hyvää vastapainoa voimailulle ja lisäksi vielä mukavaa 🙂 

Päätin hakeutua Athletican valmennukseen, koska ikä alkaa jo pikkuhiljaa painaa ja halusin kokeilla rajojani hyvässä valmennuksessa. Parhaat vuodet voimailijana ovat kuitenkin nyt käsillä, enkä halua sitten viisikymppisenä jossitella, kuinka pitkälle olisin päässyt hyvässä valmennuksessa. Työskentelen yrittäjänä ja kotona on pieni lapsi, joten en halua käyttää aikaa harjoitusohjelmien tekoon.

Vuoden 2017 päätavoitteenani on voimanostossa 500 kilon yhteistuloksen tekeminen alle 66-kiloisten sarjaan ja nouseminen painoluokan viiden parhaan joukkoon. Leuanvedon puolella kilpailen tänä vuonna myös lisäpainoleuanvedon SM-kilpailuissa toukokuussa Jyväskylässä ja lisäksi myös marraskuussa Hyvinkäällä toistoleuanvedon SM-kilpailuissa. Toivottavasti leuanvedon puolella pystyisin myös parantamaan ennätyksiäni, jotka ovat lisäpainoleuanvedossa 75 kiloa ja toistoleuanvedossa 46 kappaletta.

Treenasin salilla neljä kertaa viikossa yleensä tunnista puoleentoista. Lähdin liikeelle maltillisilla treenipainoilla ja sain näin ollen mukavan progression treeneihin. Ainoa miinus oli, että alussa ranteeni kipeytyvät, sillä on ollut esim leuanvedossa tehnyt olleenkaan staattisia pitoja ennen mutta muutaman viikon jälkeen kivut jäivät pois. Jalkakyykyn osalta kiinnitettiin erityistä huomiota myös liikkuvuuden kehittämiseen. Nyt muutaman kuukauden säännöllisen venyttelyn jälkeen kyykkääminen tuntuu paljon luonnollisemmalta ja pystyn paremmin käyttämään esim pakaralihaksia kyykyssä. Voimanostossa ongelmani on kyykky ja penkkipunnerrus ja näihin molempiin saatiinkin ensimmäisen kolmen kuukauden aikana mukava 10 kilon parannus mutta varaa parantaa on vielä paljon 🙂 ”

-Teemu