Petros

Petros otti yhteyttä Athleticaan ensisijaisena tavoitteenaan lihasmassan kasvatus ja toissijaisena voimatasojen kohotus sekä olkapäiden kuntouttaminen. Katso kuinka projekti sujui!

Kehonkoostumus

TESTI 25.5.2016 29.11.2016 Muutos
Pituus (itse ilmoitettu) 175 cm 175 cm  
Kehon massa testihetkellä 82,8 kg 84,9 kg +2,1 kg
Rasvaprosentti nelipistepihtimittauksella* 17 % 16,1 % -0,9 %-yksikköä
Kehon Rasvaton massa 68,7 kg 71,2 kg +2,5 kg
FFMI** 22,5 23,6 +1,1 yksikköä!

*Rasvaprosentti miesurheilijoilla (Durnin & Rahaman 1967) kuntotestauksen käsikirjassa (Keskinen ym. 2010) s. 265

**FFMI, fat-free mass index = (kehon rasvaton massa kiloissa * pituus metreissä potenssiin -2 + 6,1 * (1,8 –pituus metreissä)). (Kouri ym. 1995.)

Voimatestit

TESTI 25.5.2016 29.11.2016 Muutos
Pystypunnerrus 3 RM*** 60 kg 72,5 kg +21 %
Lisäpainoleuanveto 1 RM Lisäpainot: 36,75 kg

Absoluuttinen: 119,55 kg

Lisäpainot: 45,5 kg

Absoluuttinen: 130,4 kg

+24 %

+9 %

Leuanveto, toistomaksimi 80 % alkutestien 1 RM 95,8 kg (13 kg + BW 82,8 kg) x 9 95,9 kg (11 kg + BW 84,9 kg) x 10 +11 %
Penkkipunnerrus 1 RM 92,5 kg 105 kg +14 %
Penkkipunnerrus, toistomaksimi 80 % alkutestien 1 RM 75 kg x 8 75 kg x 14 +75 %
Takakyykky 1 RM 120 kg 135 kg +12,5 %
Takakyykky, toistomaksimi 80 % alkutestien 1 RM 95 kg x 11 95 kg x 15 +36 %
Istumaannousut suorin jaloin suoraan-kiertäen-kiertäen 3 RM 11,25 kg 12,5 kg +11 %

*** = RM = Toistomaksimi, jolloina 1 RM = Yhden toiston maksimi, 2 RM = Kahden toiston maksimi jne. 

Petroksen omat fiilikset projektista

“Otin yhteyttä Athletican kavereihin, kun halusin uutta potkua ja kehitystä jokseenkin paikalleen jämähtäneeseen voimaharjoitteluun. Taustalla on viitisen vuotta säännöllistä heilumista punttisalilla ja itseopeteltua akrobatiaa. Oli todella virkistävää uudistaa fakkiutuneita treenitapoja, ja myös vapauttavaa kun sai keskittyä treenaamiseen valmiilla ohjelmalla, eikä tarvinnut itse puuttua suunnitelmallisuuteen. Taustalla on myös kaksi olkapääleikkausta, ja kiertäjäkalvosimien vahvistamisella oli tärkeä rooli treeniohjelmassa. Kaikki ei mennyt aivan ongelmitta, kun olin sairaslomalla lähes kuukauden treeniohjelman loppupuolella (hengitystieinfektio). Jouduin ottamaan vähän takapakkia ja tekemään yhden kolmanneksen ohjelmasta uudelleen. Loppujen lopuksi kuitenkin pääsin taas entisiin sarjapainoihin ja jopa yli niiden. Kaiken kaikkiaan oli mukava huomata, että merkittävää progressiota tapahtui kaikissa liikkeissä aika tasaisesti, ja olin jopa yllättynyt positiivisesti joistain lopputestin tuloksista. Kyllä kannatti!”

-Petros