Päivi Kankaanmäki

Kiireistä yrittäjän elämää viettävä energinen 50-vuotias Päivi on ollut himoliikkuja koko ikänsä. Päivi kävi Athletican järjestämässä ”Parempi Liikkuja” -koulutuksessa toukokuussa 2016 ja tuli Athletican harjoitusohjelmapuolen asiakkaaksi syksyllä 2016. Päivin tavoitteet liittyivät tässä ohjelmassa liikkuvuuden parantamiseen sekä voiman hankintaan. Varsinkin liikkuvuuspuolen kehittäminen oli heti Athletican valmentajien korvaan mieluisa haaste, sillä kyseessä oli fysioterapeutti, jolla liikkuvuusharjoittelun perusteet olivat jo hyvin hallussa. Hyvällä harjoittelun jaksottamisella ja muutamilla liikkuvuusharjoittelun erikoistekniikoilla saimme voimatasojen lisäksi liikkuvuuspuolelle mukavaa kehitystä aikaiseksi. Osa liikkuvuustreeneistä muuttui ylläpitäväksi tämän projektin jälkeen ja muutamien liikesuuntien liikkuvuuden lisäämistä jatketaan vielä tämän projektin jälkeen käynnistyneen maratonprojektin aikana samalla, kun kehitämme maksimaalista hapenottokykyä, vauhtikestävyyttä, peruskestävyyttä, kimmoisuutta ja juoksuspesifiä voimaa. 

”Alkutestien jälkeen olo oli kuin pienellä lapsella. Odotin päivittäin saapuvaksi harjoitusohjelmaa ja kun se sitten sovittuna aikana tuli, luin sitä kuin kouluvuosien tenttikirjaa.”

 

3 kuukauden projektin tulokset sekä liikkuvuuden että voiman osalta

Liikkuvuustestit:

TESTI 9.9.2016 13.4.2017 MUUTOS
Cradle walk ja lonkan kierrot rapuasennossa: Lonkan ulkokierto jäykempi oikealla jalalla kuin vasemmalla jalalla. Molempien puolien liikelaajuus hyvä. Oikea edelleen kireämmän tuntuinen. +
Syväkyykky: hyvä liikkuvuus sekä lantiossa että nilkoissa Ei tarvitse testata  
Valakyykky: rintakehä kiristää, alas mennessä keppi karkaa eteen

2/5

4/5 ++
Rintarangan kierto risti-istunnassa: Oikea puoli jää 23 cm kepistä

Vasen puoli jää 13 cm kepistä

Oikea puoli jää 20 cm kepistä

Vasen puoli jää 10 cm kepistä

Liikelaajuus parantunut. Edelleen puolieroa. Jatketaan töitä!
Takareisien liikkuvuus selällään maaten: Vasen puoli kireämpi kuin oikea

 

Oikea tulee 90 asteen lonkkakulmaan aktiivisesti

 

Vasen jää “kaksi nyrkkiä” 90 asteen lonkkakulmasta ja avustetusti tulee kipua, kun saavutetaan 90 asteen lonkkakulma

Vasenkin tulee nyt 90-asteeseen. Puoliero hävinnyt ja vasemman puolen aktiivinen liikkuvuus kehittynyt selkeästi. ++
Crusifix-kierto (lannerangan kierto + lonkan sisäkierto): Molemmilta puolin vajaa “1,5 nyrkkiä” lattiasta Molemmat “1,5-2 nyrkkiä” lattiasta Kireää. Tehdään lisäharjoitteita!
Thomasin testi: Pientä kireyttä havaittavissa lonkankoukistajissa Hyvät! +
Wall extensions: Kyynärpäät irtoavat seinästä noin 90 asteen olkakulmassa. Yläselässä lapojen välissä kireyttä.  Kyynärpäät irtoavat seinästä noin 120 asteen olkakulmassa. Kokonaisuudessaan ihan hyvä. +

 

”Treeniaika meni hyvin. Oli upeaa huomata kropassa kehittymisen merkkejä. Ja nyt en puhu ulkoisista tekijöistä, vaan siitä hyvästä ja vahvasta olosta sisäisesti mikä tuli viikkojen edetessä”

 

Voimatestit:  

TESTI 9.9.2016 13.4.2017 MUUTOS
Maastaveto 3 RM* 60 kg 72,5 kg +21 %
Pystypunnerrus 1 
RM
22,5 kg 27,5 kg +22 %
Vastaoteleuanveto:  

Musta kumi: 1 kpl

Paksu vihreä kumi: 10 kpl

Punainen kumi: 1 kpl

Musta kumi: 5 kpl

Paksu vihreä kumi: 15 kpl

 

+400 %

 

+50 %

Istumaannousut suorin jaloin suoraan-kiertäen-kiertäen 3 RM Ei tule vielä oman kehon vastuksella Nyt tulee 1,25 kg lisäpainolla niskan takana! +++

 RM* = repetition maximum = toistomaksimi

 

 

Alla Päivin omat fiilikset ensimmäisestä Athletican valmennuksessa tehdystä harjoitusjaksosta: 

”Maalla asuva 50 v fysioterapeutti nainen, joka harrastanut liikuntaa erimuodoissaan koko ikänsä.  Työskentelee sekä kaupunkin organisaatiossa että omassa yhden naisen fysioterapiafirmassa. Perheessä kolme aikuistuvaa neitiä sekä aviomies. Lisäksi lenkkiseurana useasti Väinö koira.

Alkutestien jälkeen olo oli kuin pienellä lapsella. Odotin päivittäin saapuvaksi harjoitusohjelmaa ja kun se sitten sovittuna aikana tuli, luin sitä kuin kouluvuosien tenttikirjaa.  Joitakin osioita en ymmärtänyt, mutta sain valkuilta nopeasti selkokielellä vastauksen s-postiin. Oli hienoa aloittaa treenaaminen, kun käsissä oli tietoon perustuva treeniohjelma. Työssäkäynti häiritsi jonkin verran treenaamista. Huomasin, että aamuajat sopivat kaikista parhaiten minulle. Niin sitten olinkin useasti klo 06.00 salilla. Ja mikä parasta melkein yksin. Toki oli päiviä, ettei kulkenut ja jätin treenin tekemättä. Mutta se on elämää.

Treeniaika meni hyvin. Oli upeaa huomata kropassa kehittymisen merkkejä. Ja nyt en puhu ulkoisista tekijöistä, vaan siitä hyvästä ja vahvasta olosta sisäisesti mikä tuli viikkojen edetessä.  Jännitti kovasti, kun ajoin 2 tunnin matkan lopputesteihin Jyväskylään. Tulokset oli yli odotusten. Vaikka minäkin nyt jotain ymmärrän ammattini puolesta ihmiskehosta, niin en olisi uskonut, että tulokset niin hyvät. 

Matka Athletican kanssa jatkuu. Rakastan juoksemista ja nyt otetaan seuraavaan ohjelmaan mukaan juoksutreeniä eri muodoissa. 

Ihmisellä hyvä olla tavotteita! Ja jotta niihin pääsee on hienoa tuntea ja saada apua asiantuntevilta tyypeiltä! Ja tämä ei todellakaan ollut maksettu mainos

-Päivi